Het lijkt logisch dat je al je toestellen (laptops, desktops, thin clients of embedded systemen) de gratis upgrade geeft naar Windows 11, maar de praktijk biedt meerdere opties.
Kies nu al
Oktober staat nog niet voor de deur, maar het is belangrijk dat je als bestuur nu al de keuze maakt over de oplossing die je hiervoor wil hanteren. Aan elk van de keuzes zijn namelijk een bepaalde doorlooptijd en kosten verbonden. Wacht je te lang met een keuze te maken, dan riskeer je grote kwetsbaarheden in je netwerkomgeving.
Keuzemogelijkheden:
- Migreer: dit kan gaan om een inplace upgrade of een clean install.
- Vernieuw: de computer is technologisch te oud en moet vervangen worden. Let wel dat je rekening dient te houden met levertermijnen van nieuwe toestellen én een langere installatietijd.
- Verwijder: de computer wordt uit productie genomen tegen de deadline zonder vervanging.
- Behoud: Microsoft biedt de mogelijkheid om tegen betaling beveiligingsupdates te blijven ontvangen na de deadline.
Welke stappen moet ik zetten?
Een stappenplan zou er als volgt kunnen uitzien:
- Breng in kaart hoeveel computers nog met Windows 10 werken.
- Neem voor deze pc’s een beslissing: upgraden, vervangen, uitfaseren...
- Upgrade enkele computers en test.
- Upgrade de rest van het computerpark.
Hoe zit het met de impact op de eindgebruiker?
Veel besturen migreren naar een nieuwe versie van Windows als een computer vervangen wordt. Er kan ook gekozen zijn om toch nog Windows 10 te voorzien op nieuwe computers, om zo maar 1 omgeving te moeten ondersteunen. Voor die besturen zal het aantal pc’s die moeten geüpgraded worden groter zijn.
De impact bij de eindgebruiker is vergelijkbaar met de uitrol van een nieuwe computer. Denk hierbij aan de tijd die nodig is om de pc klaar te maken, bedrijfsspecifieke software te installeren en eventueel gegevens over te zetten. Hoe vlot dit gebeurt, is afhankelijk van de mate van automatisatie of governance die op de IT-dienst aanwezig is.
Heb je een VERA IT-beheerder? Dan zal hij ten laatste eind mei een rapport voorleggen met de mogelijke impact en scenario’s. Je mag hem hierover zeker al vragen stellen.
Heb je geen IT-beheerder van VERA bij je bestuur, maar wil je hulp bij de overzetting? Contacteer dan je relatiebeheerder via info@vera.be en we bekijken samen de mogelijkheden.